الهلال غير الخصيب
نادية بسيسو
Infertile Crescent
Nadia Bseiso
الهلال غير الخصيب
نادية بسيسو
Infertile Crescent
Nadia Bseiso
Jordan
الأردن

Since the beginning of the 19th century, the Middle East witnessed crucial geopolitical changes that transformed the region for a century to come. It slipped away from the fists of the Ottoman Empire, only to fall in the hands of British-French colonialism. Earning its independence years later, it was reconstructed, mapped, and divided into small statelets which currently form the new, contemporary, Middle East. Infertile Crescent describes the reality of what was once called the cradle of civilization, once considered "fertile," the crescent is now burning in turmoil. Jordan seems to be the only country that remains relatively stable, receiving refugees from its neighbors. As the Syrian crisis enters its 7th year, Jordan reaches a staggering second place in water scarcity, shedding light on the controversial Red-Dead Sea Conveyance, or the Two Seas Canal, being built between Jordan, Israel, and Palestine. The 180 km pipeline, carrying water from the Red Sea to the Dead Sea, is set to operate in 2020. The project is said to provide much needed water and save the shrinking Dead Sea. Ecological concerns of disruption in the Dead Sea's natural ecosystem echoes voices of a new era, where a vast regional economic project is openly implemented with Israel. Infertile Crescent explores the route of the pipeline – along sites of the Dead Sea’s ancient legends, where farmers dance around sinkholes of thistle and oases of potash, and along the valley of peace and a desert yearning to meet the sea. This is an old wives tale, on the construction of a pipeline, where a geologist and a village idiot agree: The next war will be a water war.


منذ بداية القرن التاسع عشر، شهد الشرق الأوسط تحوّلات جيوسياسيّة بالغة التأثير على مستقبل المنطقة لقرن من الزمن. أفلتت المنطقة من قبضة السلطنة العثمانيّة لتقع في أيدي الاستعمار البريطاني الفرنسي. وبعد أن نالت المنطقة استقلالها بعد أعوام، تمّت إعادة إعمارها وترسيم حدودها وتقسيمها إلى دويلات تشكّل اليوم ما يعرف بالشرق الأوسط الجديد المعاصر. 

يصف "الهلال غير الخصيب" الواقع في الهلال الذي قيل عنه مهد الحضارات والذي كان في ما مضى "خصيباً" فبات يغلي بالاضطرابات. تعتبر الأردن البلد الوحيد الذي يتمتّع باستقرار نسبيّ يسمح باستقبال اللاجئين من البلدان المجاورة. ومع دخول الأزمة السورية عامها السابع، تبلغ الأردن المرتبة الثانية من حيث ندرة المياه في العالم، ما يلقي الضوء على قناة البحر الميت المثيرة للجدل والمعروفة أيضاً باسم قناة البحرين والتي يتمّ إنشاؤها بين الأردن وإسرائيل وفلسطين. من المتوقّع أن يُوضع خط أنابيب المياه الممتدّ لمسافة 180 كلم في الخدمة في العام 2020. ويُشاع أن المشروع سوف يوفّر المياه المفقودة ويعوّض انخفاض منسوب البحر الميت. في المقابل ترتفع الأصوات القلقة حيال اختلال النظام البيئيّ الطبيعي في منطقة البحر الميت حيث يجري تنفيذ مشروع إقليميّ اقتصادي ضخم مع إسرائيل. 

يستكشف "الهلال غير الخصيب" مسار خط الأنابيب مروراً بمواقع تحمل أساطير البحر الميت حيث المزارعون يرقصون حول آبار مليئة بالأشواك وواحات من البوتاس، وحيث يمرّ وادي السلام والصحراء التائقة لملاقاة البحر. إنها أسطورة أخرى تٌشاع حول بناء خط الأنابيب وحيث يتوافق الجيولوجي ومجنون القرية: ستكون الحرب المقبلة حرب المياه. 

 
1 of 24
2 of 24
3 of 24
4 of 24

Inside the mountains that hold the castle of Machaerus, thermal water escapes from the earth through the ancient port of Herod to cool down in the Dead Sea, 2017.

في قلب الجبال التي تضم قلعة مكاور، تتسرّب المياه الحراريّة الجوفيّة من الشقوق الأرضيّة في ميناء هيرودس التاريخيّ نحو البحر الميت لتبرد، 2017

5 of 24

Salome’s cries for redemption could not undo the beheading of John the Baptist, nor curse the bride. Lights out, wedding is on. Jordan Valley, 2016.

استغاثات سالومي للتوبة لن تعيد يوحنا المعمدان من الموت ولن تلعن العروس. أطفئوا الأنوار وليبدأ العرس.   

6 of 24
7 of 24

Road to the Dead Sea, Jordan, 2015.

"الطريق إلى البحر الميت"، الأردن، 2015

8 of 24

Jordan Valley, 2017.

"وادي الأردن"، 2017

9 of 24

Jordan Valley, 2017.

"وادي الأردن"، 2017

10 of 24

Baptism site, Jordan River, 2015.

"مكان العماد"، نهر الأردن، 2015

11 of 24
12 of 24

Hot Springs, Jordan, 2017.

"ينابيع حارّة"، الأردن، 2017

13 of 24

Jordan Valley, 2017.

"وادي الأردن"، 2017

14 of 24

Hot springs, Jordan 2017

"ينابيع حارّة"، الأردن، 2017

15 of 24

Jordan Valley, 2016.

"وادي الأردن"، 2016

16 of 24
17 of 24

Two men just before a greeting, road to Wadi Araba, 2017.

"رجلان يقبلان على تبادل التحيّة"، الطريق إلى وادي عربة، 2017

18 of 24

Jordan Valley, 2016.

"وادي الأردن"، 2016

19 of 24

Jordan Valley, 2016.

وادي الأردن، 2016.

20 of 24

Jordan Valley, 2017.

وادي الأردن، 2017.

21 of 24

Fog, Madaba, Jordan, 2016.

ضباب، مادبا، الأردن، 2016.

22 of 24

Hot spring, 2016.

ينابيع حارّة، 2016.

23 of 24

Jordan Valley, 2016.

وادي الأردن، 2016.

24 of 24
Nadia Bseiso
Nadia Bseiso
Jordan

Nadia Bseiso is a Jordanian documentary photographer based in Amman. She completed a degree in photography from Florence, Italy in 2011, returning for a residency in Fondazione Fotografia in Modena, in 2015. She concentrates on long term projects, based on personal research in geopolitics, history, anthropology and environmental degradation. Selected as Time - Light Box female photographers to follow from around the world, March 2017. She was exhibited in both Jordan and Italy. www.nadiabseiso.org

نادية بسيسو
الأردن

نادية بسيسو مصوّرة وثائقيّة أردنيّة مقيمة في عمّان. أنهت دراستها للتصوير الفوتوغرافي في فلورنسا، إيطاليا، في العام 2011. وفي العام 2015 عادت إلى إيطاليا للمشاركة في إقامة فنّية في "فونداتسيون فوتوغرافيّا" في مودينا. تركّز على المشاريع طويلة الأمد والمنطلقة من بحث شخصيّ في مواضيع الجغرافيا السياسيّة والتاريخ والأنثروبولوجيا والتدهور البيئي. اختيرت من قبل صفحة "لايت بوكس" في مجلّة تايم من بين المصوّرات النساء من حول العالم اللواتي يُنصح بمتابعتهنّ في شهر آذار من العام 2017. عُرضت أعمالُها في الأردن وإيطاليا. 
www.nadiabseiso.org
Nadia Bseiso
Jordan

Nadia Bseiso is a Jordanian documentary photographer based in Amman. She completed a degree in photography from Florence, Italy in 2011, returning for a residency in Fondazione Fotografia in Modena, in 2015. She concentrates on long term projects, based on personal research in geopolitics, history, anthropology and environmental degradation. Selected as Time - Light Box female photographers to follow from around the world, March 2017. She was exhibited in both Jordan and Italy. www.nadiabseiso.org

نادية بسيسو
الأردن

نادية بسيسو مصوّرة وثائقيّة أردنيّة مقيمة في عمّان. أنهت دراستها للتصوير الفوتوغرافي في فلورنسا، إيطاليا، في العام 2011. وفي العام 2015 عادت إلى إيطاليا للمشاركة في إقامة فنّية في "فونداتسيون فوتوغرافيّا" في مودينا. تركّز على المشاريع طويلة الأمد والمنطلقة من بحث شخصيّ في مواضيع الجغرافيا السياسيّة والتاريخ والأنثروبولوجيا والتدهور البيئي. اختيرت من قبل صفحة "لايت بوكس" في مجلّة تايم من بين المصوّرات النساء من حول العالم اللواتي يُنصح بمتابعتهنّ في شهر آذار من العام 2017. عُرضت أعمالُها في الأردن وإيطاليا. 
www.nadiabseiso.org
Nadia Bseiso
About the ADPP

The Arab Documentary Photography Program (ADPP) is an initiative that provides support and mentorship to photographers from across the Arab region. The Arab Fund for Arts and Culture in partnership with Magnum Foundation and the Prince Claus Fund established the ADPP to stimulate compelling work by Arab Photographers working across a range of experimental styles of storytelling.
ADPP عن

برنامج التصوير الفوتوغرافي الوثائقي العربي هو مبادرة تقدّم الدعم المالي والتقني للمصورين من المنطقة العربية. أطلق البرنامج الصنودوق العربي للثقافة والفنون بالشراكة مع مؤسسة ماغنوم وصندوق الأمير كلاوس بهدف تشجيع الأعمال الجريئة للمصورين العرب الذين يعملون في مختلف أشكال التجريب في السرد.
Program Advisors

Susan Meiselas, Program Advisor
Emma Raynes, Advisor
Bertan Selim, Advisor
Jessica Murray, Coordinator
Randa Shaath, Mentor
Eric Gottesman, Mentor
Tanya Habjouqa, Mentor
Peter van Agtmael, Mentor
مستشارو البرنامج

سوزان مايسلاس، الموجهة العامة
إيما راينس، مستشارة
برتان سليم، مستشار
جيسيكا موراي، منسقة ورشات العمل
رندة شعث، موجهة
إريك غوتسمان، موجه
تانيا حبجوقة، موجهة
بيتر فان اغتمايل، موجه

 

 
About the ADPP

The Arab Documentary Photography Program (ADPP) is an initiative that provides support and mentorship to photographers from across the Arab region. The Arab Fund for Arts and Culture in partnership with Magnum Foundation and the Prince Claus Fund established the ADPP to stimulate compelling work by Arab Photographers working across a range of experimental styles of storytelling.
Program Advisors

Susan Meiselas, Program Advisor
Emma Raynes, Advisor
Bertan Selim, Advisor
Jessica Murray, Coordinator
Randa Shaath, Mentor
Eric Gottesman, Mentor
Tanya Habjouqa, Mentor
Peter van Agtmael, Mentor
Partnering Institutions
ADPP عن

برنامج التصوير الفوتوغرافي الوثائقي العربي هو مبادرة تقدّم الدعم المالي والتقني للمصورين من المنطقة العربية. أطلق البرنامج الصنودوق العربي للثقافة والفنون بالشراكة مع مؤسسة ماغنوم وصندوق الأمير كلاوس بهدف تشجيع الأعمال الجريئة للمصورين العرب الذين يعملون في مختلف أشكال التجريب في السرد.
مستشارو البرنامج

سوزان مايسلاس، الموجهة العامة
إيما راينس، مستشارة
برتان سليم، مستشار
جيسيكا موراي، منسقة ورشات العمل
رندة شعث، موجهة
إريك غوتسمان، موجه
تانيا حبجوقة، موجهة
بيتر فان اغتمايل، موجه

 

 
المؤسسات الشريكة